IZ KOLEKCIJE MUZEJA MARTON

Još jedan rad "slikara iz Beča"

Portret Gressel Filip Escenbacha

Još jedan rad

U nedjelju, 19.12., navršit će se 133 godine od smrti slikara Mihaela Stroya. Odajući mu počast, kolekcija Marton ovaj put predstavlja još jedan rad čuvenog portretista.

Prisjetimo se, Slovenac Stroy je živio dvanaest godina u Hrvatskoj, gdje je ostavio znatan dio svog opusa u domovima i galerijama Samobora, Krapine, Varaždina, Trakošćana i Zagreba. "Slikar iz Beča", kako su ga Zagrepčani zvali, ženi se s Marjetom Berghaus, s kojom živi u vlastitoj kući na uglu Mesničke i Ilice, gdje mu je i atelje.

Iako su ga portreti uvrstili među najznačajnije srednjoeuropske slikare 19. stoljeća, Stroy slika i religiozne kompozicije za crkvene interijere, genre prizore, a povremeno historicističke i alegorijske teme.

Na djelo Mihaela Stroya velik utjecaj vrši portretizam Bečanina Waldmülera. Ipak, zanimljivo je da je u njegovim radovima primjetan odjek suvremenog europskog romantizma, što ga i čini umjetnikom rijetkog senzibiliteta. Njegovi elegantno impostirani likovi uvijek djeluju sanjarski, a tipično objektivni bidermajerski pristup ovdje ustupa mjesto idealizaciji portretiranog.

Portretirani muškarac vjerojatno je Gressel Filip Escenbach, a slika predstavlja cjelinu s portretom majke s djetetom, prikazane u prošlom broju. I ovdje je uočljiva zanatska virtuoznost slikara, koji uvijek radi vrlo brzo, s izuzetnom lakoćom. Stroy, koji inače koristi ograničenu skalu boja, ovdje je smjelo crvenu kontrapunktirao zelenoj. Detalji koje često radi verzirano, ali šablonski, ovdje su tretirani na posebno suptilan način.

Možemo reći da ovo ulje na platnu, dojmljivih dimenzija (93x73 cm), predstavlja jedan od najboljih radova Mihaela Stroya.

Leila Mehulić

Arhiva 2004

2024

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2003

2002