Niste korisnik? Registrirajte se..
IZ KOLEKCIJE MUZEJA MARTON Čaša iz češke staklane grofa BuquoyaStaklo kao mramorNajpoznatije europsko staklo proizvodilo se u radionicama Murana, otočića venecijanske lagune. Većinu prostorija Muzeja Marton osvjetljavaju lusteri izrađeni na spomenutom mjestu. U devetnaestom stoljeću su premoć na tržištu preuzeli proizvodi čeških manufaktura stakla. Čeških staklana je bilo mnogo, a neke su upošljavale majstore i izumitelje koji su znali iznaći posve neobične tipove stakla. Tako je u staklani Polevsko Friedrich Egermann, inače i čuveni slikar na staklu, 1828. proizveo staklo koje je svojom vanjštinom izuzetno podsjećalo na mramor. Nazvano je lithyalinskim staklom, prema grčkoj riječi lithos, odnosno kamen. To je neprozirno staklo zbog velikih mogućnosti u variranju boja i tonova nazivano i kameleonskim staklom. Bilo je vrlo popularno u drugoj četvrtini 19. stoljeća, pa su ga počele proizvoditi i druge manufakture, poput one u vlasništvu grofa Buquoya. Iz navedene manufakture potječe i prikazana čaša, s čije se svake strane nalazi po jedan medaljon. U jednom je prikaz arhitekture i natpis SPRUDL, a u drugom natpis ANDENKEN VON KARLSBAD i inicijali A.T.(?). Spomenuti motiv i tekst upućuju na to da je riječ o tzv. kupališnoj čaši, suveniru iz gradića Karlovy Vary, najpoznatijih čeških toplica. Naime, običaj je bio da posjetitelji takvih destinacija kući ponesu sličnu uspomenu i izlože je u obiteljskoj vitrini. Kako je vrijeme bidermajera obilježio procvat građanske kulture, obiteljskih vrijednosti i intimnosti doma, sadržaj vitrine bio je osobito važan.
ČAŠA, staklana grofa Buquoya, oko 1835. lithyalin staklo, brušeno, pozlata visina 14,6 cm
Leila Mehulić
|
Arhiva 2005
2024202320222021202020192018201720162015201420132012201120102009200820072006200420032002 |