16.07.2009.

Zdenko Bašić, animator i ilustrator rodom iz Bestovja o prvom autorskom filmu jednog hrvatskog diplomiranog filmskog animatora

Raspjevane vile Samobora pregazili su šleperi i hladnjače

Zdenko Bašić, animator i ilustrator rodom iz Bestovja o prvom autorskom filmu jednog hrvatskog diplomiranog filmskog animatora

Mladi umjetnik, ilustrator i animator rodom iz Bestovja Zdenko Bašić svako malo je gost naših stranica. Što kroz praćenje njegovih aktivnosti još iz vremena kada je kao ročnik organizirao čitav niz kreativnih radionica u Gradskoj knjižnici, što kroz praćenje njegovih ilustratorskih uspjeha (nagrade Kiklop, Ovca u kutiji, Grigor Vitez...), a što kroz prezentaciju njegovih aktivnosti na polju animiranih filmova. Naime, Zdenko Bašić nedavno je postao prvi hrvatski diplomirani filmski animator koji potpisuje samostalni autorski film. 2005. godine Bašić je postao diplomant prve generacije studenata Odsjeka za animirani film i nove medije na Akademiji likovnih umjetnosti, a nakon Priče o snijegu (kao diplomskom filmu) posvetio se Guliveru. Ovaj 12-minutni film nedavno je prezentiran na Animafestu te je naišao na nepodijeljeno odobravanje kritike i publike. Kakav je bio put od ideje do filma te koji su daljnji planovi ovog mladog animatora, Zdenko Bašić nam je otkrio u razgovoru za Glasnik.

Obzirom da je povod razgovoru nedavna promocija kratkog animiranog filma Guliver, za početak nekoliko riječi o njemu. Naime, u razgovoru za Glasnik 2006. godine najavio si da s Guliverom krećeš u potragu za natječajnim sredstvima. Kako je tekla priča o filmu Guliver od tih samih početaka do danas?

Guliver je od tada rasao. Negdje baš u to vrijeme zgotovila se i zaokružila sama priča i ideja filma. Od onda do danas zapravo je tekao na neki način tehnički dio realizacije i pripreme samog filma, od financiranja sredstvima Ministarstva kulture i Grada Zagreba pa sve do producenta, producentske kuće. Negdje početkom 2008. počela je zapravo realizacija samog projekta u studiu Infine pod producenturom Gosea Vaskova, s timom animatora. I taj posao, zapravo suradnja, trajala je sve do same premijere.

Odakle ideja za priču i kakva je veza između Swiftovog lika i ovog Bašićevog Gulivera?

Ideja o priči je zapravo moj odnos, moj doživljaj svijeta oko sebe, ali, naravno, s jednim odmakom, kroz perspektivu medija - animacije. Ima jedna čudesna stvar kod animacije koju kao medij nudi, a to je vrijeme kao četvrta dimenzija i to je ono što me od samog početka jako interesiralo, a u Guliveru postaje osnova priče. Sam lik Gulivera zapravo je postavljen samo kao motiv i simbol i sa Swiftovim likom ima samo simboličku poveznicu velikog bića u odnosu na male Liliputance koji ga se plaše, a s vremenom ulaze u suživot s njime i zajedno postaju jedan svijet.

Tko je sve bio uključen u izradu filma i o koliko se zahtjevnom procesu u stvari radi?

Jako je mnogo elemenata i sam proces stvaranja filma čini se složen, no tu se opet radi i o komponenti vremena, jer se takav jedan projekt radi kroz duži period vremena, u ovom slučaju kroz godinu i pol. Tako se sve te radnje planski razlažu, dijele po segmentima i raspodjeljuju po animatorima, compositing animatorima, montaži, zvučnom designu...

Dakle, radi se stvarno o jednom timskom naporu gdje svatko uzima svoj kreativni dio i stvara svoj djelić, a opet kao dio zajedničkog tijela Gulivera. Tako su u samom procesu stvaranja sudjelovali mnogi; glavni animator Manuel Šumberac zajedno s još 6 animatora. Ono što je također vrlo važno, a što daje možda sam duh Gulivera, je glazba kompozitorice Anite Andreis Žganec, zatim je tu i sound design i, naravno, narator kojemu glas posuđuje Pero Kvrgić. Sve to pod organizacijom izvršne producentice Barbare Mrkić i vodstvom producenta Gocea Vaskova. Sam proces koordinacije, komunikacije i sinkronizacije zahtijeva svoje vrijeme, ali jednom kada smo to postigli sve je krenulo, a Guliver i gradovi su zaista počeli rasti kao i u filmu.

Koja je daljnja sudbina Gulivera? Zna li se već na kojim će se festivalima prezentirati i hoće li biti dostupan i širem krugu ljudi?

Guliver je sada završen i zapravo počinje svoj, na neki način samostalan život. Sada se upravo dogovara način i mjesta gdje će biti distribuiran. U svakom slučaju bit će to razni filmski i animacijski festivali. No, ono što je također naš plan od samoga početka, pošto Guliver ima svoju priču, da negdje krajem godine Guliver postane slikovnica i DVD, kao jedan multimedijski projekt, te tako postane puno dostupniji svima onima koji će htjeti čuti i vidjeti priču Gulivera.

Izbor tehnike, a na neki način i fizonomija likova te atmosfera tvojih filmova mnoge je podsjetila na stop-motion filmove Tima Burtona ili istočnoeuropske "lutkarske filmove" (npr. Starewicz ili Norstein). Možemo li reći da se tu negdje nalaze i tvoji uzori i tko je ili što potaknuo onu prvu iskru iz koje se izrodila tvoja želja za bavljenjem animacijom?

U svakom slučaju to su uzori i pioniri koji su u ovom žanru gotovo neizbježni. I meni kao mladom autoru, i u samom procesu školovanja primjeri su od kojih se puno uči.

No, istina je da je ona prva iskra, kada se lutka počinje kretati, u meni zatreperila kada sam vidio kretnje Predbožićne noćne more. A tu su naravno bajke i priče slavenskih korijena koje su me oduvjek interesirale, estetika i fizionomija tih formi, pa je to ono što ja prepoznajem i u našim korjenima.

No, ako imam uzor i mjesto od kuda je sve to krenulo, onda je to svakako kraj u kojem sam odrastao, šume i jezera uz Savu. Dakle, mjesta iz djetinjstva koja nestaju u histeriji današnje divlje gradnje, poluindstrijskih zona i "eksluzivnih naselja" u samoj okolici Samobora. Sve to na davno zaboravljenim temeljima, na mjestima gdje su još prije 60-ak godina pjevale vile, a danas jure šleperi i hladnjače...

Da radiš svoj top 5 najdražih animiranih filmova, kako bi izledala ta lista?

Napisat ću pet najdražih, ali svi djele to jedno mjesto jer ih ne bih mogao smjestiti jedan ispod drugoga:

Bajka nad bajkama - Yuri Norstein, Nightmare Before Christmas - Tim Burton, The Fountain - Daren Aronofsky, veliki uzor Baraka Rona Frickea i Miyazakiev Spirited Away.

Što planiraš nakon Gulivera? Imaš li već ideju za novi film?

To je neizbježno. Postoji nekoliko ideja, no kod zaokruživanja ideja i pripreme filma je također potrebno vrijeme. Trenutno radim na pripremi jednog kraćeg filma naziva Priča od vode i jednog dužeg San 13. siročića i jednog još dužeg, Sjeverozapadni vjetar. Vrijeme će pokazati što će sve od ovih sjemenki niknuti.

Za kraj, nedavno smo pisali i o tvom uspjehu u ilustratorskim vodama, jer dobitnik si prestižne nagrade Grigor Vitez. Pretpostavljam da radiš i na nekim novim ilustratorskim projektima?

Trenutno radim na Alici u zemlji čudesa za engleskog izdavača i pripremam za tisak moj projekt baziran na mitovima i legendama samoborskog kraja i sjeverozapadnog dijela Medvednice - Vjetrove priče.

Kruno Solenički

 

Zdenko Bašić, animator i ilustrator rodom iz Bestovja o prvom autorskom filmu jednog hrvatskog diplomiranog filmskog animatora

Marijanu Čekolju ukazana izuzetna čast da svoju Antologiju hrvatskog haiku pjesništva predstavi u Tokiju

Arhiva 2009

2024

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002